Adrenalin

Efter ett fallskärmshopp (nej, svärmor - det var faktiskt inte min idé!) en massa vackra utsikter och några timmars resa, anlände vi till Queenstown, Nya Zeelands äventyrshuvudstad. Queenstown fick sitt rykte efter att A.J. Hackett lanserade världens första kommersiella bungyjump här (43m högt) och alla möjliga äventyrsföretag därefter startades upp. Hela Nya Zeeland är faktiskt smittat av denna tanke och nästan vart man än kommer kan man hoppa fallskärm, bungyjump, åka forsränning eller glida över canyons i selar. Hackett hade sedan det berömda 43-metershoppet (från en bro) gått steget längre och kunde numera erbjuda ett 134 meters fritt fall ner i en ravin, Nevis. 
 
Att vi skulle till Queenstown bestämde vi efter att ha hört att de hade landets högsta bungy, plus att det skulle vara väldigt vackert i området. Båda sakerna stämde och hela vägen dit imponerades vi av landskapet, kullarna, de snötäckta bergstopparna och de blanka sjöarna. Vi begav oss till bokningsföretaget och reserverade platser, jag ville hoppa bungy och Lena ville göra en swing - världens högsta - men inte själv, så jag slog till med både och. Vi hade två timmar till avfärd så vi hann äta en thaisoppa och checka in på ett hostel med det passande namnet "Bungi". 
NS= Nevis Swing, NC= Nevis Combo. Vi laddar här upp på restaurang och beskådar våra färdbevis. 
 
För er som inte vet vad bungyjump är, hoppar man ut från en avsats med en slags gummiband runt benen och störtar vanligtvis 40-60 meter innan man fångas upp och studsar upp igen, här var alltså höjden den tredubbla. 
Vi kördes med buss till det avlägsna området, en halvtimme från Queenstown, in på privat mark och upp för ett brant berg till ravinen där installationen befann sig. Med oss hade vi ett 20-tal spända och förväntansfulla ungdomar. Vi vägdes in, för att de skulle kunna måtta ut rätt längd på linan (ingen vill ha för lång...) och fick selar. 
Mellan två bergväggar hade man spänt upp enorma vajrar och i mitten hängde en korg, därifrån skulle man hoppa. Lena följde med ut för att se på, vi skulle göra swingen tillsammans efteråt. 
Utsikten på vägen till Nevis. En välplanerad build-up. 
Originella toaskyltar bidrog till stämningen 
Här ser ni korgen som hänger i vajrar mellan bergssidorna
 
En liten rörlig korg hämtade upp oss och vi färdades långsamt utför stupet i riktning mot hoppkorgen. Hela tiden ökade suget i magen och galghumorn var inte sen att infinna sig bland oss hoppkandidater. I hoppkorgen spelade hög musik för att trissa upp nerverna till max och en gång i minuten hörde man någon stackare vråla ut sin ångest under fallet ner mot den mycket lilla rännilen som rann mellan ravinkanterna, åtminstone framstod ån som så. Ville man inte se uthoppet på tv-skärmen som livesände allt, kunde man alltid titta ner genom glasgolvet vi stod på eller lyssna på dödsropet som ekade i dalen. ;)
 
Stämningen var på topp för min del, jag fick den stora kicken först när de började spänna på mig säkerhetsselen kring benen. Jag stod egentligen längre bak i kön, men när de kom på att jag även skulle göra swingen flyttades jag fram från näst sist till först och de började spänna fast utrustningen kring vaderna. De satte mig i hoppstolen och spände fast ytterligare utrustning varpå de kontrollerade att allt satt som det skulle. Jag fotades och fick påbörja den långa vandringen på två meter fram till avsatsen. Vandringen förlängdes av att mina ben satt ihop som på fastkedjade fångar och därför kunde jag bara ta korta korta steg ut. 
Så här såg det ut från hoppkorgen sett
Nöjd min, snart är det dags
Här ser ni utrustningen
134 meter från marken
 
Jag tittade ner. 
Det kittlade galet i magen. 
Sen dök jag rakt ut i intet.
Härlig känsla!
På väg ner, 134 meter är långt när man störtar!
 
Först var det fantastiskt härligt, jag föll fritt! Snart gick det fruktansvärt fort och utan att egentligen vilja det skrek jag precis lika mycket som alla dumskallar gjort före mig. När det gick som fortast och hade gått alltför fort, alltför länge, fångades jag äntligen upp av gummibanden och studsade upp igen! Efter två studsar drog jag enligt instruktion i ett band som lösgjorde mina ben och möjliggjorde en sittande position, något som varit mindre önskvärt under det fria fallet men desto trevligare efter, både för utsiktens skull och för det minskade blodtrycket i hjärnan.
 
Tillbaks i transportkorgen for vi, och ny invägning väntade inför nästa äventyr. 
Swingen, en gigantisk gunga, hade spänts upp vid ravinen bredvid bungyravinen, och efter ett fritt fall på 70 meter svingades man över till andra sidan i rasande fart. Vi vandrade över en smal hängbro ut till den korg vi skulle utgå ifrån, jag ännu i extas över mitt bungy, Lena grymt taggad efter att ha sett men inte gjort. 
Vandringen ut på bron var en bra uppladdning för gungan
Är det ens möjligt att vara mer laddad än min fru?
 
De selade fast oss och vi krokades fast sida vid sida varpå anordningen förde oss sakta ut över branten. Vi tog nån bild (vi höll självklart inte i kameran...) och innan vi visste ordet av, släppte de loss oss. Vi föll och skrek, fångades upp av gungan och påbörjade en extremt hastig flygtur över ravinen och upp på andra sidan, bara för att genast påbörja en nästan lika snabb färd tillbaka, baklänges denna gång. Kicken var ett faktum även denna gång, men enligt mig var bungyt roligast, kanske eftersom man själv tvingades ta det lockande men onaturliga beslutet att dyka utför ett stup.
Fastspända i hängande position
Efter 70 meters fritt fall påbörjar vi vår gungning över till andra sidan
Över ån och en bra bit upp på berget kom vi innan gravitationen tvingade tillbaks oss
 
Vi fick några fula kepsar och en helt ok t-shirt med reklam för Hacketts äventyrsfirma och därefter fick vi spana in bilderna och filmerna från våra strapatser. Priserna var hutlösa och hade jag inte varit så nöjd med mitt hopp hade jag aldrig köpt bilderna, filmen och swingbilderna struntade vi i.
 
Totalt slut efter alla extrema intryck fördes vi tillbaks av bussen och handlade lite mat innan vi åkte till vårt hostel för att soooooooooova!

Kommentarer
Postat av: Stina

Alltså, ni är ju TOTALT galna! Känns rätt skönt att vi inte hakade på i NZ istället för australien, då hade ni garanterat maxat upp både daniel o mig till att hoppa;) vilka adrenalinkickar ni måste ha fått!

Svar: Tanken var ju att ni skulle vara med i både Nya Zealand och Australien för att maxa alla upplevelser. Självklart hade ni varit tvungna att hoppa ;) jag lovar att ni inte hade ångrat er! Själv fick jag inte hoppa det höga bungyt då man var tvungen att kunna hoppa av själva avsatsen. Men swingen var iaf världens högsta vilket var coolt!
Tomas & Lena Nordquist

2013-05-03 @ 13:39:35
Postat av: André

Fräääääääääääääänt!

Svar: Grymt fräääääääääääääänt! Vi sa ju att ni skulle hänga på! Än finns det tid att ändra på sig. I USA kommer det nog bli riktigt gott!
Tomas & Lena Nordquist

2013-05-03 @ 20:41:27
Postat av: Grannen längst ner

Hu vad vi önskar att vi vore med er på er resa! Jättekul att följa er här på bloggen.

Svar: Kan jag tänka mig! Ni får bestämma ett datum och börja spara några år ;) lägenheten kommer nog inte vara svår att hyra ut ett halvår iaf.
Tomas & Lena Nordquist

2013-05-03 @ 20:43:30
Postat av: Spart

Grymt gött med lite äventyrsgrejer och adrenalin. Såg fint ut! :)

Svar: Verkligen gött! Man kan ju inte dra till NZ utan att hoppa bungy =D
Tomas & Lena Nordquist

2013-05-05 @ 23:42:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0