New York

Så var det dags för vårt sista stopp i New York. Vi skulle lämna vår hyrbil vid flygplatsen i Newark eftersom bilen snarare skulle kännas som en belastning mer än ett hjälpmedel i centrala Manhattan. Vi fick en enorm välsignelse genom Tomas gamla barndomskamrat Sarah Wiegers, som nu bor och jobbar för den tyska ambassaden i centrala Manhattan, då hon erbjöd oss att få bo hos henne.

Jag, Sarah och Tomas i Sarahs fina lägenhet på Manhattan

Vi åkte till Sarahs lägenhet direkt efter att vi lämnat bilen. Det var så riktigt varmt ute och vi blev så sjukt svettiga av att bära runt all vår packning. Eftersom Sarah jobbade under dagen hade hon lämnat en nyckel till oss i receptionen som vi kunde hämta ut. Det kändes ovant när vi fick dörrarna öppnade av en man i kostym som hälsade oss välkommen. Precis som på film var det en man bakom en disk som lämnade ut post till de som bodde där och höll koll på alla som gick in och ut. Vi blev trots allt insläppta och kunde ta oss in i lägenheten. Det var sjukt gött att få lämna av packningen och slappa. Vi satte på luftkonditioneringen på max i lägenheten då det även där var som en bastu av det varma vädret.

Tomas ville absolut inte lämna lägenheten den första dagen, så jag erbjöd mig att åka ut själv för att inhandla lite lunch på Subway till oss båda. Det var en häftig känsla att åka runt helt själv i New York. Tempot var högt liksom priserna på det mesta.

På kvällen träffade vi såklart Sarah och senare skulle hon och hennes vänner dessutom ha bibelstudie av 2 Timoteus brev vilket vi självklart ville vara med på.

Dag 2

I New York påbörjade vi genom att gå till Central Park. Här kunde man njuta av naturen och samtidigt ha en vacker utsikt över stadens skyskrapor. Vill man romantisera det hela kunde man hyra en roddbåt och ro runt på sjön. Det blir dock ingen privat upplevelse då du konstant har människor runt omkring dig. Innan vi gick in i parken passerade vi Strawberry fields där John Lennon blev skjuten och där hans minnesplats finns. Konstigt ställe med uteliggare som spelar och tigger pengar av fans som kommer och tar bilder. En uteliggare som vi gick förbi såg totalt sönderslagen ut vilket kändes tragiskt. USA är inte ladet som står på de svaga och sjukas sida.

Största sjön som ligger i Central Park

Vi hittade ett hus som var byggt ifrån svensk design mitt i parken vilket självklart var byggt i trä. Lite komiskt är dock att jag aldrig har sett ett hus med samma design i Sverige. Snarare i Norge eller Belgien skulle jag tippa på att se ett liknande hus. I närheten fanns också slottet Belvedere Castle där man kunde gå in om man ville för att få lite bättre utsikt över parken. Inte särskilt imponerande för en europé, men kanske för en amerikan.

Den "Svenska stugan"

Belvedere Castle

Vi tog oss vidare för att utforska det stora Metropolitan Museum of Arts – även kallat METS. Detta är ett gigantiskt konstmuseum där det finns en massa historiska saker att se på. Mest såg jag fram emot att se den egyptiska delen som visade sig vara riktigt maffig. Det fanns också många statyer liknande dem som finns i Rom att beskåda. Eftersom vi båda varit i Rom och sett dem där kändes det inte så häftigt att titta på dem på ett museum och jag kan tänka mig att det är samma sak för dem som varit i Egypten (eller vad säger du Nurp?).

Egyptiska statyer

Här kan man se det skriftspråk egyptierna använde.

Här ser ni fin inredning från tidiga USA med inspiration ifrån Frankrike.

Vi beskådade också lite Rokokoinredning som var populärt i USAs tidiga historia. De visade dessutom vilka väggmålningar de kunde ha inomhus då de själva inte kunde besöka de stora slotten i Versailles Frankrike t.ex. här kunde de gå runt och iaf fantisera sig bort till den vackra naturen och arkitekturen. Efter museet ösregnade det och vi tog oss hemåt efter att ha köpt något att äta. Resten av kvällen tillbringade vi hemma framför TVn.

Dag 3

Nästa dag var det då den 4e juli! USAs nationaldag! Nu tänkte vi att det borde vara firande människor överallt med ansiktsmålningar och liknande. Det var det inte till vår stora besvikelse, och man märkte faktiskt inte mycket av själva nationaldagsfirandes på förmiddagen. Vi tog tunnelbanan för att hoppa och se Empire state building och sedan gå vidare för att se Times Square. Jag antar att denna plats är mycket coolare på natten med alla sina neonskyltar överallt. Det enda roliga för Tomas iaf var den nakna tjej som kan skymtas i hörnet på höger sida på kortet nedan. Det enda hon hade på sig var string och resten var bara kroppsmålning med färger av amerikanska flaggan. Vi gick vidare upp på Fifth Avenue som är en lyxig shoppinggata. Här stannade vi kort till för att gå in på det lyxiga hotellet The Plaza. Det stod utanför att man inte skulle gå in bara för att ta kort, men jag brydde mig inte om det och drog in Tomas för att studera lyx på högsta nivå. För att vara ett så lyxigt hotell, hade de den mest olyxiga entrén för rullstolsburna. En gammal varuhiss utan lyse fick vi åka upp i där vi sedan kom till ett förrådsrum som sedan ledde in i deras lyxiga lobby. En skam för ett sådant hotell. Vi passade såklart på att se hur fina deras toaletter var när vi ändå var där.

New Yorks tunnelbana var verkligen gammal och sunkig

Empire State Building sett från långt håll

Times Square, den kroppsmålade tjejen skymtas i högra hörnet med fjädrar på huvudet.

The Plazas lobby

Vi tog oss sedan hemåt för att kunna njuta av kvällen i sällskap en av Sarahs vänner och hennes föräldrar som lovats att få komma och studera fyrverkerierna från lägenheten och äta mat. Vi åt en blandning av vår egen inköpta lasagne och deras kinamat som de tog med sig innan vi gick ut för att se de häftiga fyrverkerierna. Det märktes tydlig att säkerhetstänket i USA är enormt efter katastrofen ”nine eleven” då World trade center rasade. Överallt var det avspärrat och helikoptrar, polisbåtar, poliser och troligtvis en massa civilpoliser gick runt överallt. Det var en annorlunda känsla som jag aldrig har känt innan och tanken slog mig av hur många som skulle kunna bli skadade här om en bomb skulle exploderat mitt i folkmassan.  Fyrverkerierna var riktigt fina och vi lade oss nöjda efter en riktigt bra dag.  (Tomas tyckte dock att det var för varmt under dagen och klagade minst 15 gånger på att han var varm och svettig)

Sex polishelikoptrar

Fyrverkerierna höll på i ca 20 minuter.

Massa folk stod på de avstängda gatorna.

Dagen efter åkte vi till Ground Zero där de två tornen i World trade centre stått och där de nu bygger minnesmonument för att hedra de som omkommit och komma ihåg det som hänt. Där håller de också på att bygga ett museum som ännu inte var klart när vi var där. Två minnesmärken i form a två pooler med fallande vatten längs med kanterna finns på de platserna där tornen en gång stod. På kanterna står namnen på de människor som dog, både de som deltog i räddningsarbetet, de som jobbade och var i tornen, de i flygplanen som åkte in i tornen här i New York och utanför Pentagon. Ett vackert torn hade också byggts upp och ett andra var på väg. Sjukt att 3000 personer mist sitt liv här.

Två av dessa vackra torn byggs på minnesplatsen

Här är en av poolerna med namn runt om som byggts där tornen en gång stått. Ni ser också det hål som finns i poolen som ger ytterligare ett fall.

En motorcykel som gjorts och skänkts till minne av katastrofen.

Vi besökte efter detta Trinity church, såg Wall street och den kända charching bull statue.

Trinity Churchs vackra fönster

Wall Street

USAs flagga fanns lite överallt.

Därefter gick vi vidare neråt Manhattan för att ta oss med båt ut till Frihetsgudinnan. På vägen besökte vi det nationella museet för amerikanska indianer. Här tog vi en välförtjänt vilopaus i det sköna musikrummet med airkondition innan vi gick vidare.

Vacker utsida på museet...

...liksom insida.

Här softade vi en stund.

Frihetsgudinnan var ungefär lika stor och mäktig som jag föreställt mig och utsikten över Manhattan ifrån båten var också najs. Det enda som var en besvikelse var att vi betalat för båten som vi antog även skulle ta oss till Ellis Island vilket för närvarande var stängt. Vi kunde med andra ord lika väl ha tagit gratisfärgan över för att se i princip samma sak i stället för att betala 17$ var.  Men, men.

Frihetsgudinnan

Vacker utsikt över Manhattan

Vi avslutade dagen med att korsa Brooklyn bridge och sedan ta tunnelbanan tillbaka för att sova sista natten innan hemfärd.

Brooklyn Bridge

Dagen efter åkte vi hem lite pirriga i magen. Det kändes spännande att komma hem. Det var sjukt kul när mina föräldrar och min syster tillsammans med Stina och Daniel Kihlgren kom och mötte oss på flygplatsen. Jag hade ingen aning om att mina föräldrar var där och blev så glad! De hade dessutom med sig paket för att fira att jag fyllt 30 vilket var riktigt kul!

Tänk vad roligt att mamma, pappa och syrran kom och mötte oss på flygplatsen.

Ja, tänk vilken otroligt fantastisk resa vi har gjort! Tack alla som följt vår blogg!