Los Angeles

Så kom vi fram till vårt sista resmål, Amerika. Det är såklart en massa saker att se här under de sista 6 veckorna på vår resa, men det känns ändå som att vi snart är hemma igen. Vi hämtade först upp vår bil en bit utanför flygplatsen. Bilen vi hyrt hade handreglage för att även jag skulle kunna köra vilket kändes riktigt spännande. När vi kom dit fick jag dock ingen genomgång på hur det skulle användas och det tog ett tag att förstå (gas neråt och broms framåt). Dessutom skulle jag använda min vänstra hand för att gasa och bromsa vilket jag var totalt ovan vid och nu hade jag dessutom inte kört bil på sjukt länge. Jag var helt enkelt livrädd i början och efter ett tag fick Tomas ta över då fem filer på vägen kändes övermäktigt att börja med.  
 
Här hämtar vi bilen.
 
Massa filer på vägarna. På den här bilden är det dock lite bilar jämfört med de konstanta köerna i centrala LA.
 
Los Angeles med all dess filmhistoria låg först på listan och vi skulle här hänga med underbara Gun Liljehall (vår brudtärna) som bott i LA i hela fem år och studerat just film i alla dess former. Det kändes superkul att äntligen få komma och se vart hon bott. Tyvärr gick det inte så smidigt som vi trott att fixa ett sim-kort med telefon och internet, och även om vi fått Guns adress hade vi därför ingen möjlighet att hitta dit. Vi blev felaktigt lovade av en riktigt otrevlig snubbe på Best Buy (borde snarare heta “Worst buy”) att internet skulle börja fungera inom en timma. Det stämde såklart inte och efter 1,5h gav vi upp. Vi letade då upp ett gratis wifi i köpcentrat där vi var, snyltade till oss koden och sökte upp adressen. (Det började aldrig fungera och efter en massa krångel följde Gun med och krävde tillbaka pengarna) Äntligen var vi på väg! 
 
Redan första kvällen var vi ute på äventyr alla tre. Vi tittade på den berömda Hollywood-skylten och gick och tittade på stjärnorna på Walk of Fame. Gatan var full av liv och utklädda människor till diverse kända filmfigurer eller artister. Man fick ta kort på dem om man gav dem någon dollar i dricks. Vi valde ut några roliga snubbar som klätt ut sig till Wolverine och Transformers och tog några roliga kort. Här fanns diverse roliga saker man kunde gå in och titta på om man ville som Madame Tussauds med olika kända människor och Ripleys Believe it or Not. Överallt fanns oskarsstatyetter med diverse fina utmärkelser som bästa man eller lärare (vilket Tomas självklart borde få) och olika T- shorts som det stod Hollywood på. Vi gick dock bara fram och tillbaka och såg på stjärnorna och alla häftiga neonskyltar eftersom vi var möra efter resan. 
 
Hollywoodskylten.
 
Tomas visar sin lycka över "sina" statyetter.
 
Jag och Gun vid Charles Chaplins stjärna.
 
Här har vi en Transformers-bil
 
Min favoritstjärna Michael Jackson
 
Vem är coolast?
 
Jag känner mig attackerad 
 
Världens längsta man var verkligen lång!
 
Hollywood boulevard
 
Sjukt udda glasögon fanns att köpa
 
Eftersom det var Memorial day när vi var där så var det superrea i olika affärer. Detta var ju tvunget att utnyttjas och därför så åkte vi till en gigantisk outlet för att shoppa. Tomas och jag hittade massa fina saker som behövdes efter våra månader i samma kläder dag ut och dag in. Det roliga var att priset låg ungefär på en tredjedel av vad de normalt sett kostar hemma. Vi åt på LAs mest kända hamburgerställe In and Out efter shoppingen och sedan bar det iväg till Coldstone för att äta glass. De blandar precis vilken glass du vill efter att du valt vad du vill ha i. Du kan välja allt ifrån äppelpaj till snickers. Så sjukt gott helt enkelt! 
 
Tomas mumsar på glass med smak av äppelpaj.
 
Tomas hade en vän, Breanne, som han senast träffade för ca 15 år sedan i Dala-Järna som nu bor i LA och arbetar som massör hos rika människor. Vi åkte till hennes bostad i Santa Monica för att träffas. Här bodde hon med närhet till stranden vilket verkade hur härligt som helst. Men kostar det så smakar det. Hyran för rummet i ett litet radhus låg på 9000 kr och det var inte stort. Då delade hon med en annan tjej som betalade lika mycket. Så totalt 18 000kr per månad för 2 personer. 
Vi gick ut på restaurang och blev bjudna på världens godaste hamburgare (det godaste vi hittills smakat iaf) och tittade på den underbara stranden. Sedan åkte vi och åt ännu mer supergod glass på Yogurthland. Efteråt var vi så mätta att vi kunde spricka. Inte kommer man att gå ner i vikt i USA har vi snabbt kommit fram till, men gott är det!   
 
Utsikten från Breannes hem.
 
Mums!
 
Tomas, Breanne och jag
 
Kvällsutsikt över stranden.
 
Dessa skyltar syntes lite överallt vilket kändes helt sjukt. Hade man ett läkarintyg fick man ha en liten mängd marijuana på sig utan att kunna åka fast.
 
I nästa inlägg skall Tomas berätta om Universal Studios, vårt besök på Paramount studios och Dream Centre. Missa inte det! 
 

Kommentarer
Postat av: Nurp

Jonny Depp är coolast!! ;)

Svar: Haha! Håller med / Lena
Tomas & Lena Nordquist

2013-06-16 @ 13:01:31
Postat av: Maria

Hej Tomas och Lena!
Nu har jag varit inne här och läst ifatt er blogg igen. Helt galet vad många spännande äventyr ni är ned om!!!
Och ni är så modiga -bungyjump, h

2013-06-19 @ 07:25:17
URL: http://mariavivianne.blogspot.se
Postat av: Maria

Hujedamej, ska det stå :-)...
Och Lena, kan inte fatta alla galna och roliga grejer du vågar dig på!!! Lilla fegisen jag ligger ju under ett parasoll när Robban får för sig att göra något som involverar hög fart eller ansenliga höjder.... You inspire me!!! Kram på er båda!

Svar: Hej Maria! Kul att du följer vårt äventyr! Du och jag får göra något galet när vi kommer hem. KRAAAAM
Tomas & Lena Nordquist

2013-06-19 @ 07:30:30
Postat av: Maria

Jamen absolut, Lena! Det ser jag fram emot!!! KRAAM!!!

2013-06-24 @ 10:40:05
URL: http://mariavivianne.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0