Beijing

 
Nu i Kinas huvudstad blev vi genast påminda om att det fortfarande finns något som heter bitande kyla. Jag vill bara säga att det var Tomas idé att åka till Kina trots denna kyla så jag beskyller honom för allt lidande. Nej, så illa var det inte, vi fick trots allt se många riktigt coola saker ;)
 
Tomas hade bokat hotell nära förbjudna staden och efter att ha tagit bussen ifrån flygplatsen med en kines som spelade kinesisk musik på högsta volym på sin distande telefon så var vi framme vid Beijings tågstation. Det var en bra bit att gå med vår packning, men vi bestämde oss för att börja gå efter att den enda taxin som var där inte ville köra oss för annat än skrattretande höga priser. Vi tog oss över en första viadukt genom att ta rulltrappor med packning och allt! (Min packning ligger på totalt ca 23kg) Att sedan ta sig till hotellet tog ca 30 min. Då var vi mäkta stolta över oss själva eftersom gps-funktionen inte fungerade i Kina och vi endast kunde förlita oss på kartan som självklart bestod av adresser på kinesiska tecken.
 
Inpackad resenär
 
Påpackad resenär 
 
Jag tänkte skriva om några av de sakerna vi gjorde så kommer Tomas att skriva ytterligare ett inlägg då han även gjorde lite enskilda saker utan mig. Det gick dock ingen nöd på mig under denna tid eftersom jag fick tid att åka och shoppa lite nya skor och t-shirts. 
 
Vi besökte såklart den förbjudna staden och kollade in hur de kinesiska kejsarna hade bott. Var riktigt fint men vi höll på att blåsa bort då det var närmast full storm denna dag. Här är det väldigt bra bevarat till skillnad mot många andra ställen. Vi hade med oss en liten automatisk talandes guide som kände av vart vi var. Hennes röst påminde om drottning Silvias. 
 
Lyckliga i kylan
 
Det var bitande kall vind och jag kunde rulla fram enbart genom att fungera som mitt eget segel
 
Det var konstutställning sponsrar av kinesiska regeringen i förbjudna staden. På bilden ser ni konstnären till dessa fantastiska målningar. 
 
På andra sidan gatan, från förbjudna staden sett, låg himmelska fridens torg som är världens största torg. Inte mycket att se egentligen, men man vill ändå ha varit där. Eftersom man inte fick ta kort på vakterna så gjorde vi så att vi tog ett kort på mig när de “råkade” vara i bakgrunden. 
Lite skrämmande att inse att regeringen i Kina censurerar vilken info som får sändas ut till allmänheten. Många har ingen koll på alla studenter som brutalt blev mördade på detta torget för snart 30 år sedan. Vi ville gå i de museum som låg runt torget, men allt var stängt konstigt nog.  
 
Ojsan, råkade ni vara i bakgrunden
 
Ett besök i OS-staden gjordes också. Det märktes mycket väl att det varit OS här då det var bra fasade kanter vid de flesta övergångsställena och på många platser fanns det en bättre anpassad ingång och t.o.m. handikapptoa. Jag har besökt Kina en gång innan OS och då var det verkligen mycket sämre anpassat än nu. Kul att se en positiv förändring! Det mesta var också dyrare nu, vilket var tråkigt då man skulle handla såklart.  
 
Akrobatik i OS byn. På bilden ser ni den upplysta arenan
 
Simhallen var vackert blått lysande
 
Kinas är ju silkets land och vad kan då passa bättre än att äta silkesmaskar. Ja, Tomas lurade såklart i mig denna delikatess och vad jag tyckte om smaken får ni se på korten nedan. De hade även andra riktigt goda spett med allt från bläckfisk till hund. Nej, tyvärr smakade vi inget hundkött. Jag kan tänka mig att många av er tackar oss för det. Gott, men skumt, var den friterade glassen som vi festade loss på som efterrätt!
 
Silkesmaskar på grillspätt
 
Tomas är uppspelt över att vi skall äta mask
 
Mästerkocken själv
 
Nu var det dags att motvilligt prova
 
Ush, det smakade inte gott. Hade en mjölig konsistens och jag kände mig som Pumba som käkade mask, äcklig mask!
 
Nej, det gick inte, jag spottade ut masken i närmaste soptunna som jag strategiskt ställt mig vid före smakprovet av maskarna
 
Avslutningen var desto bättre! Frukt på spett!
 
Sist men inte minst! Friterad glass på bröd :) 

Kommentarer
Postat av: Nurp

Jag fryser bara av att se de översta bilderna! Brrr.. Haha kul att ni bjuder på fina kort av mask-provsmakningen. Om jag minns rätt från ett tidigare telefonsamtal så hade väl Tomas lurat dig att det smakade jättegott innan det var din tur att äta? :) Såg dig på Mot Alla Odds-programmet ikväll och det var kul! Kändes som att ni båda var hemma här efter att ha sett bilder från lägenheten och er reseplanering, men så var inte fallet. Bara att vänta fyra månader till!

Svar: Haha, jag smakade först men kunde inte spotta ut det, då hade hon vägrat smaka. Sjukt äckligt, men jag höll masken (!) och övertygade henne om att det var helt ok och att hon absolut måste prova! Hahaha! Var programmet bra?
Tomas & Lena Nordquist

2013-03-25 @ 23:45:57
Postat av: Mikael Eliasson

Hej, Tomas och Lena. Verkligen underbart att läsa er blogg. Jag började nästan må illa av bilderna när Lena maskarna.
Programmet igår kväll var superbra. Jag kollade med barnen, och det kändes som vi var i Afrika med er igen :-) Det ska bli riktigt spännande att följa nya serien som börjar ikväll.
Kramar till er båda och tack för fantastisk läsning.

2013-03-26 @ 06:55:24
Postat av: Nurp

Tur att ni köpte tre pinnar med maskar då, så ni kunde njuta ordentligt;) Ja programmet var bra. Höjdpunkten var väl när Lena berättade om hur glad Laurentsio måste ha varit över att ha sett alla barbröstade kvinnor hos stamfolket haha. Det handlade mycket om Madelene och var väldigt fint.

Svar: Bara en av pinnarna var silkesmaskar, de andra var kyckling och lamm om jag inte minns fel. Lena tycker det känns lite konstigt när hela landet har sett programmet men inte hon själv.
Tomas & Lena Nordquist

2013-03-26 @ 10:22:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0