Underbar blixtvisit!

Vi tog oss vidare ner till Guldkusten eftersom jag hade träffat några underbara tjejer, Maneena och Kelly, på Colour (tjejkonferensen i Sydney) som jättegärna ville att jag och Tomas skulle svänga förbi dem på vägen. Jag var i princip säker på att de sa att de bodde nära Guldkusten men det visade sig senare vara totalt fel då jag fick deras adress på sms som visade sig vara 2 timmar norrut! Vi var i valet och kvalet vad vi skulle göra, men efter att ha åkt till Guldkusten och gottat oss under dagen valde vi att åka uppåt vilket visade sig vara fantastisk bra val.
tyvärr var det omöjligt att hitta någon stans att bo och därför tillbringade vi natten sovandes i bilen. Gick bättre än jag trodde, men man var väl inte otroligt utvilat kan jag ju inte påstå dagen efter. 
 
Mindre glad efter att ha frågat ALLA hostel i stan om de hade något ledigt rum
 
Smygfotad i sömnen..
 
Tomas slog till på stort på Guldkusten genom att ta sin första surflektion i Surfers Paradise. Vad kan passa bättre än att göra det där!? Vi åkte bara dit för att sedan hitta ett schysst ställe där de lärde ut hur man skulle surfa. Jag var mäkta stolt då han var först att kunna stå på surfbrädan. Själv satt jag och knäppte fina kort i den härliga eftermiddagssolen. 
 
Guldkusten
Här har vi surfskolan vi hittade i Surfers Paradise
 
Här står Tomas mer taggad än någonsin
 
De fick en rejäl genomgång innan på vad de borde tänka på i vattnet
 
Sedan begav vi oss uppåt igen till Sunshine coast för att träffa mina nya underbara vänner och deras familjer. Det kändes så spännande att äntligen få se det äkta livet för en familj i Australien. Först åkte vi till Maneenas familj som bodde på landet ca 20 minuter från stranden och mitt i en vacker dal i Palmwood. Där bor hon med sin man Ali (uttalas Allie), yngsta sonen Beau, dottern Tahlia och äldsta sonen Micah. Hela familjen var verkligen underbar och mottog oss med öppna armar. Vi fick sova i världens skönaste säng och äta god mat. Vilken välsignelse! 
 
Dagen efter åkte vi på upptäcktsfärd runt Palmwood. Vi träffade då även Kelly och hennes barn, Caleb och Tye. Först blev det kaffe med fantastisk utsikt, sedan åkte vi vidare för att fixa grillning högt upp på ett berg. Här gick vi också en runda i den gamla regnskogen. Tomas, Caleb och Micah var inte sena med att klättra upp i ett gigantiskt strangler fig tree. Dessa träd är som gjorda för att klättra i då de naturligt är ihåliga. De börjar nämligen att växa runt ett vanligt träd som sedan dör och kvar blir ett ihåligt inre. 
Sedan bar det vidare hemåt eftersom Tomas skulle ut och surfa med Allie, Caleb och Micah för att finslipa sina nya kunskaper. 
 
Maneena (till vänster), jag och Kelly (till höger)
 
Jag och Maneenas barn Beau och Tahlia
 
Utsikten från där vi drack kaffe, bilden är tagen av Tahlia
 
Grilldags! Killen närmast mig är Maneenas äldsta son Micah
 
Utflykt i regnskogen
 
Det här trädet klättrade de upp i. Om ni tittar noga ser ni Tomas sjukt högt upp! 
 
Här ser ni Kellys son Caleb inuti trädet de klättrade upp i. 
 
Här har vi hela skocken förutom Maneenas och Kellys makar.
 
Tomas skall fila på sina kunskaper tillsammans med Ali, Micah och Caleb
 
På kvällen åkte vi till Kellys familj där även hennes man, John, mötte oss. Här bjöds vi på fantastisk currybiff med ris. Mums! 
Det visade sig också att hela familjen var väldigt musikalisk och Tomas satt och lärde ut nya riff till Caleb som ganska nyss börjat spela gitarr som sitt andra instrument. Han hade redan spelat trummor i flera år.  
Senare på kvällen pratade vi om vad vi gjort på vår resa, men också vad de gjort i Nya Zealand när de var där på resande fot. John berättade om alla missöden de råkat ut för och vad vi inte borde göra. Han hade så roligt uttal på “glow worms” (lysmaskar) som han visst hade blivit lurad att betala en massa för att se och vi skrattade så mycket. Vi hade en allt som allt en otroligt rolig och trevlig kväll.
 
Här är Kellys man, John, också med på kort tillsammans både med sina egna barn och en del av Maneenas
 
Dagen därpå åkte vi sedan söderut igen mot Byron Bay. Det kändes otroligt sorgligt att behöva lämna dessa underbara människor så snabbt. Vi kommer definitivt att komma tillbaka någon gång, och hoppas givetvis att de kommer till oss snart! 

Kommentarer
Postat av: Nurp

Åh det här vill jag också göra! Trädklättring, lära mig surfa, hänga med skönt folk.. Gött att ni hade det bra iaf :)

Svar: Ja, det var härliga dagar! Tur Lena gick på colorkonferensen, annars hade vi inte lärt känna dem.
Tomas & Lena Nordquist

2013-04-19 @ 10:46:44
Postat av: Den lägst stående i Nordquist-klanen

Sjukt häftiga träd alltså! Vem vill INTE klättra?

Svar: Haha! Precis! Vi pratade om att vi måst åka tillsammans med er och besöka arken när den är färdigbyggd i Cincinnati.
Tomas & Lena Nordquist

2013-06-22 @ 01:33:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0