Koalor, internetberoende och mördarkokosnötter

Efter en rolig men tämligen sömnlös natt på vårt hostel (vi sov alla fyra i ett gemensamt rum utan fungerande AC) begav vi oss till hamnen för att ta färjan över till Magnetic Island. Lena valde att stanna kvar och vila sin rygg och sin bak, det hade blivit för mycket sittande i bilen sista dagarna och hennes kropp mår inte bra av det. 
 
Jag, Daniel och Stina steg halvsovande ombord båten som fraktade oss över till ön som är känd för sitt orörda djurliv. Här hoppades vi på att få se koalor i vilt tillstånd, något som inte är lika vanligt längre i resten av landet. 
Vi letade först efter cyklar att hyra, men när inte det verkade finnas köpte vi en endagars bussbiljett och steg på. Knäppt nog ombads jag delta i en undersökning angående busstrafiken i Queensland, trots att jag bara en minut tidigare stigit på min första buss sedan ankomsten till Australien. Jag deltog naturligtvis, och fick sätta betyg från 1-10 på deras bemötande, handikappsvänlighet, regelbundenhet och en massa andra faktorer som jag inte hade en aning om. Efter 15 minuters färd klev vi av vid en kulle där en naturvandring i skog och kring ett fort från andra världskriget erbjöds. 
 
Trötta men förväntansfulla resenärer
Här började vi vandringen. Älskar bilden på koalan!
 
Vi gick runt i ett par timmar i värmen och såg två koalabjörnar som satt och sov uppe i olika träd. Den första avslöjade sig själv genom att ha bajsat ner hela stigen under trädet där han satt, den andra avslöjades av en pil i marken med texten KOALAS under. De är svåra att lägga märke till, de låter inget och sover ljudlöst 20 timmar per dygn. 
 
Den första koalan sov men vaknade när vi var där och vinkade åt oss. Den kan ha viftat bort en fluga, men vi väljer att tro att den hälsade på oss
Den andra koalan. De måste vara världens slöaste djur!
En liten ödla med tre olika färger
Stina var inte sen att posera framför en av öns egna uthyrningsbilar
 
Efter vandringen tog vi bussen vidare till horseshoe bay, där vi badade innanför stingernätet och åt mat. Jag beställde en takeaway-burgare och satte mig bredvid Stina och Daniel som beställt in nachostallrikar i en annan restaurang. Inom kort körde ägaren iväg mig då jag inte beställt mat vid hans restaurang. Riktigt otrevligt, brukar aldrig hända i Australien, men han kanske var europé?
 
Vi åkte vidare till Alma bay och badade lite till, här var det höga vågor vilket gjorde det både roligare att bada och fritt från maneter, eftersom de riskerar att krossas av vågor och därför håller sig undan.
 Fantastisk skylt. Måste vara världens i särklass töntigaste sätt att dö på. Blir man uppäten av en haj eller dränkt av en krokodil så har man iaf värdigheten i behåll, men en kokosnöt i huvudet?
Alma bay. Flaggan betyder att man får bada
Alma bay sett från några klippor jag klättrade upp på
 
På vägen därifrån, utanför en busshållplats, upptäckte Daniel att han kunde komma ut på internet gratis med deras lokala wifi. Jag och Stina skulle ner på en strand och se oss om men han var inte lika sugen: "Jag har ju internet!", argumenterade han, och vi fick närmast slita honom från platsen för att tvinga med honom till paradisstranden med kluckande hav och palmer.
 
Jag tog en tupplur inspirerad av koalorna, i väntan på bussen
 
Bussen förde oss sedan till färjan och den vidare tillbaks till Townsville, där vi promenerade längs hamnen i riktning mot vårt hostel. Mängder av folk var ute och grillade och umgicks, det är ju fint väder och varmt året om här, så de har installerat gasolspisar i parkerna som man kan grilla gratis på, och de hade ett vattenland åt barnen (och vissa vuxna) med vattenpistoler, vattenrutschkanor och ovanför alltihop en stor vattenbehållare som fylldes på kontinuerligt för att välta ner över alla när den nådde en viss mängd vatten. Det såg superhärligt ut och massa familjer var där med sina överlyckliga barn. 
 
Väl hemma visade vi bilderna från koalorna för Lena och berättade om dagens äventyr. Därefter fixade vi ACn för att undvika ännu en sömnlös natt och sov ypperligt. Nästa dag skulle bilresan fortsätta söderut.

Kommentarer
Postat av: Stina

Inläggen bara rasar in! Härligt!

Svar: Visst är det så :)
Tomas & Lena Nordquist

2013-04-11 @ 07:03:37
Postat av: Marina Söderholm

Åh va roligt det är att läsa era inlägg. Speciellt om Australien då jag blir alldeles nostalgisk. Eran "fantastiska" grotta missade jag men annars har jag nog varit på nästan exakt samma ställen. På Koalapromenaden var jag en som gjorde en pil av pinnar och därefter skuttade fram överlycklig av att ha sett en vild koala :)

Svar: Vad kul att höra! Du hade tur som missade grottfjaskot, resten av landet är dock helt fantastiskt!
Tomas & Lena Nordquist

2013-04-11 @ 10:02:05
Postat av: Kjerstin Kallin

Jodå. Jag kollar dagligen efter era nya äventyr på resan över de 7 haven.

Svar: Kul med trogna läsare!
Tomas & Lena Nordquist

2013-04-11 @ 12:47:19
Postat av: Jenny Alberts

Va härligt ni har det. Min mans systerdotter har varit i Townsville och allt runt den stan så jag har hört mycket om det. Hon hittade t.o.m en man där som hon nu tagit med sig till Sverige. Kul att läsa om era upplevelser där.

2013-04-14 @ 09:07:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0