Lycklig i Sydney!

Förutom att gå på Hillsongs Colour konferens hann jag också med att på egen hand utforska Sydney innan Tomas kom tillbaka. Sydney har bara så mycket vackert att se och njuta av utan att betala en förmögenhet vilket passade mig väldigt bra. Vädret var perfekt, med ca 26 grader och sol och påminde väldigt mycket om den svenska sommaren när den är som bäst. 
 
Jag besökte ett museum som berättade om hur Australien hanterade alla fångar som kom dit. Det var i slutet av 1780 talet som fångar började deporteras till Australien. Mycket intressant! 
 
Tog även en tur i deras Botaniska trädgård och lade mig i en stund på en parkbänk för att läsa. Gick därefter till Operahuset som är Sydneys stolthet. (De gick på hela 588 miljoner kronor för att bygga denna komplexa byggnad som faktiskt designades av en dansk.)
 
En staty i Botaniska trädgården
 
Sydneys Operahus
 
Harbour Bridge
 
Jag tittade också in i S:t Mary's kyrka som är en gigantisk katolsk kyrka. Tyvärr fick man inte ta kort inuti den så ni får nöja er med kort på utsidan. Turligt nog så var handikappingången på baksidan så jag var "tvungen" att gå genom de fina avstängda delarna på kyrkan. 
 
S:t Marys kyrka
 
De har ett sjukhus mitt i Sydney som fortfarande har sitt gamla utseende kvar. Det var väldigt intressant att se. 
 
Åkte igenom Hyde Park och gick in i den minnesbyggnad som är tillägnad alla soldater som har kämpat för Australien i olika krig. I taket på byggnaden fanns en massa stjärnor vilka symboliserade de soldater såsom stupat i kriget. Man kunde även ta papperstjärnor om man kände någon som stupat i krig, skriva deras namn, och låta dem falla ner över en speciell staty som symboliserade familjens lidande tillsammans med soldaten när han skulle ut i krig. Dessa guldpapperstjärnor brändes sedan upp i ett kärl med Australiens flagga bredvid. Jag pratade med en krigsveteran som arbetade som volontär. Han hade varit med i Vietnamkriget och det var väldigt intressant att prata med någon som varit i det området vi nyss besökt i Vietnam. 
 
Taket var helt fullt av gulstjärnor 
 
En aborigin som bjöd på exotisk musik
 
I övrigt låg jag i parkerna, solade, och hade det grymt gott!
 

Kommentarer
Postat av: Marina Söderholm

Och har för mig att det vita kaklet är från Sverige så ni kan känna er hemma i vackra Sidney

Svar: Det stämmer nog ja! Kommer från Höganäs om jag inte minns fel ;)
Tomas & Lena Nordquist

2013-04-03 @ 20:05:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0