Sydney

Äntligen var vi här! Det kändes nästintill overkligt när vi steg av planet och möttes av en massa blonda människor. Äntligen kunde man konversera med alla och dessutom bli behandlad på ett mer jämställt sätt. 
 
Vi tog oss från flygplatsen med en liten minibuss eftersom det inte gick några lokalbussar direkt till flygplatsen. Genast förstod man att våran billiga resperiod var över då 9km kostade 15$ per person. Vi tog in på Sydney Backpackers vilket är ett hostel i mitten av Sydneys stadskärna. Här skulle jag tillbringa 10 dagar och Tomas skulle efter 2 dagar besöka Ayers Rock och spendera 4 heldagar där innan vi möttes upp i Sydney igen. 
 
Vi tänkte först flytta in i en mixad sovsal med totalt 8 st bäddar. Här var det en asiat som var snäll och flyttade till överslafen för att jag skulle kunna sova i sängen nedanför. Vi började prata med en annan snubbe på rummet, och jag vet inte hur vi kom in på ämnet, men han började iaf prata om bed bugs. Bed bugs är för er som inte vet en blodsugande liten skalbagge som kan gömma sig nästan vart som helst i ett rum och den kommer fram på natten för att bitas. Efteråt reagerar vi människor oftast genom att vi får ett eller flera gigantiska myggbett som kliar eftersom vi inte tål saliven. Inte nog med det, de är dessutom kända för att krypa in i väskor och kläder och följa med resenärer runt världen för att slutligen inta deras eget hem och föröka sig även där. Ja, iaf så såg Tomas hur asiaten började klia sig på armen. Han hade fått ett stort rött märke!! Den andra mannen sade att det där garanterat var ett bett ifrån en bed bug. Jag fick panik, slet bort mina saker ifrån sängen, tog med mig asiaten ner till receptionen för att visa bettet och för att få byta rum. Den otrevliga koreanen i receptionen, som troligtvis inte ville sprida vanära över sitt hostel, sade att det var ett vanligt myggbett. Det tror inte jag på, sade jag, och krävde att få flytta till ett annat rum. Tyvärr blev det då att jag fick bo i ett tjejrum i stället för tillsammans med Tomas då det för övrigt var fullt. Men hellre det än bed bugs!  
 
I Sydney var allt för övrigt helt underbart! Det var som att komma till ett varmt och rent Sverige med fräscha offentliga toaletter. Åh, hit vill jag flytta! Det var bara helt enkelt så gött att bara hänga i parkerna, titta på folk och njuta av livet. 
Vi bodde dessutom så bra till att det var gångavstånd till de flesta platserna. Vi gick såklart och tittade in operahuset vilket låg vackert beläget vid vattnet. Här såg man även den magnifika Sydney Harbour Bridge som man kan bestiga om man är beredd att betala runt 3000kr. Vi gick igenom Hyde Park, vilken var väldigt mysig, och kollade in diverse gamla byggnader som var väl bevarade. Kul att de har försökt behålla de gamla byggnaderna. (Jag skriver lite mer om dem i mitt nästa inlägg då jag hann kolla in de flesta av dem bättre då jag åkte runt själv.)
 
Härlig kväll vid operahuset med utsikt över Harbour bridge
 
Magnifikt byggt
 
Kärlek vid operan :)
 
Jag älskar ju lovsång, och vad passar då inte bättre än att besöka Hillsong. Eftersom Tomas var borta över helgen tänkte jag att jag skulle gå på söndagsmöte själv. När jag kollade in på deras hemsida så ser jag att det är någon slags konferens över helgen! Vilken lycka! Den skulle dessutom vara nära mitt hostel! Jag och Tomas gick dit för att kolla in var det hela skulle äga rum. Då möter vi en massa glada ungdomar som håller på att förbereda inför konferensen, och dessutom så träffar Tomas en bekant (Simon Hillenfjärd) från det underbara Rutålägret i Dalarna (ett kristet ungdomsläger)! Vi får då reda på att det är en konferens endast för kvinnor som skall pågå över helgen. Jag blev totalt överväldigad över hur Gud alltid har allt i sin hand. Det passade ju perfekt nu när Tomas var borta. Det var ju hela sex månader sedan vi planerade att jag skulle vara själv i Sydney just de här dagarna, och då hade vi inte en susning om att de skulle ha kvinnokonferens just då! (Jag kommer att berätta mer om konferensen i nästa inlägg)
 
 
Simon Hillenfjärd pluggar på Hillsong 
 
Hillsongbussen
 
Det var helt enkelt underbart att komma till Australien och vi fick ny energi för våra fortsatta äventyr! 

Vackert med fontäner, fina gatstenar och gräsmattor
 
Lycklig man i hamnen

 
Harbour Bridge på natten
 
 
Vacker utsikt över operahusetn


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0