Sihanoukville

Bussresan till vårt nästa resmål Sihanoukville var minst sagt långdragen. Man lärde sig ganska snart att om kmererna sade en tid som resan skulle ta, kunde man snabbt dubblera den och få fram den tid det verkligen skulle ta. Bussen var gammal och skraltig och körde i snitt 40km/tim. Resan som skulle ta fyra timmar tog alltså åtta timmar istället. Varmt var det också eftersom ACn fungerade minimalt. Efter fyra timmar stannade bussen så att man skulle kunna gå på toa. Eller om man kan kalla det en toa vet jag inte. Snarare mörka bås utan lampor med hål i marken. Vilken pärs...
Till slut kom vi iaf fall fram till Sihanoukville klockan 11 på kvällen. Väl här förberedde vi oss på det värsta. Tuk-tuk-förarna här är nämligen ökända för att ha bildat karteller och därmed lura turister på pengar. Utan att vi visste det så låg vårt hotell väldigt nära busshållplatsen och en vänlig fransman prutade ner vårat pris till 2$. Vi pustade ut när vi nådde vårat hotell Zana beach-house. Här var det riktigt nice och allt fungerade super med rullstolen då det var plana ytor överallt. Sååå naajs! Då kunde pojkarna Nordquist leka utan att jag kände mig i vägen. 
 
Sihanoukville är ökänd för sin sexturism och därför har den minskat i populäritet de senaste åren (enligt en inflyttad amerikan). Dessutom är allt mycket dyrare här pga alla turister jämfört med andra delar av Kambodja. Det var tragiskt att se dessa underbart vackra tjejer som går runt och säljer sig själva. Man rekommenderades att inte gå ensam efter klockan nio på kvällen. Det gällde även killar. Tidigare i Phnom Penh såg vi även en liten pojke sittandes tillsammans med en gammal stor utländsk man. Inte kunde de prata med varandra och killen såg helt livrädd ut. Gissa om jag bara ville gå fram och hugga av en viss kroppsdel på gubben. Ångrar att jag inte sade något.
 
Vi hade ändå ett par underbara dagar på stranden där man gratis kunde låna solstolar om man köpte något i baren. För det mesta blev det Coca Cola eller härliga milk-shakes.
Andra saker som vi hittade på var bl.a. massage, fiskpedikyr, hårborttagning och snorkling ;) Försäljarna flockades som flugor till socker runt oss eftersom vi inte kunde med att vara elaka mot dem. Daniel förlorade 2$ då han förlorade i luffarschack mot en försäljare i sanden. 
 
 
 
Det var tur att inte mamma såg vilka äventyr vi utsatte oss för på snorkelturen. Tomas bar mig över skumpiga båtar (med mig livrädd hängandes där bak) och Daniel kom efter med rullstol och packning. De andra som var med trodde nog inte att vi var riktigt kloka, och tänk vad rätt de hade! Farligt och busigt ger guldkant på tillvaron ;)
 
 
 
 
 
Här stannade vi i 4:a dagar även om jag gärna stannat ett tag till. Nu skulle vi vidare ner till Kusten i Kep. Mer om det berättar Tomas i nästa inlägg... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0