Whitehaven, en av världens vackraste stränder

Vidare neråt kusten bar det och vi bestämde oss för att stanna till i Airlie Beach. Här kan man skåda en av världens vackraste stränder, Whitehaven, om man beger sig ut till ögruppen Whitsundays, vilket vi självklart ville göra. Efter att ha virrat runt ett tag med bilen pga av alla vägarbeten så hittade vi till slut den parkering som tillhörde vårt hostel Nomads Airlie Beach backpackers. I närheten av vårt hostel fanns dessutom en fin lagun där vi hängde en hel del. Tomas simmade hela 49,5 meter under vatten, ett rekord som han sedan mätte upp genom att ta sytråd som jag hade med mig. Han mätte upp 10 meter som han sedan lindade runt en colaburk för att den inte skulle trassla sig. Ja, är man nördig så är man! Inte blev det bättre med Daniels sällskap. Dessa två män hetsade varandra till max. 
 
Stina och jag vid den s.k. lagunen
 
Efter att ha tittat på olika alternativ slutade det med att vi bestämde oss för att åka ut på en endagstur alla fyra. Tidigt på morgonen begav vi oss till hamnen i den minibuss som hämtade upp oss i närheten av vårt hostel. Väl vid båten mötte oss ett härligt gäng killar som njöt av livet. Det märkes att de älskade sitt jobb. En av snubbarna kallades Zorro eftersom han liknade Antonio Banderas och skepparen som hade blivit hajbiten men klarat sig undan med livet i behåll kallades “sharkbiscuit”. Ni förstår ju själva vilken stämning de hade. 
 
Här har vi Asher, en riktig lirare som stötte på alla singlar på båten
 
Här gottar jag mig på båten. Tyvärr var motorljudet alldeles för högt
 
Vår första anhalt var en ö med vacker utsikt och massa spännande djurliv. Här kunde man se jätteödlor om man hade tur. Själv låg jag kvar på stranden och solade medans de andra gick upp på toppen av ön för att njuta av utsikten. Var lite läskigt att veta att man inte kunde fly om det kom ut en jätteödla ur buskarna. Som tur var blev jag inte uppäten. 
 
Stina och Daniel på väg upp till utsiktspunkten på ön
 
Fantastisk utsikt. Tyvärr får jag liksom ni endast se den på bild.
 
Tomas njuter!
 
Vacker utsikt, vackert par!
 
Färden gick sedan till den kritvita stranden Whitehaven. Här har man också spelat in filmsekvenser till filmen Fools Gold, vilken är en kass film för övrigt, enligt Tomas, men jag antar att stranden var fin i filmen i.a.f. 
 
Kolla in denna bild! Precis som reklamen från Dressman!
 
Jag trotsar naturlagarna och rullar i sand 
 
Vi rekommenderades att slipa upp våra ringar i den otroligt finkorniga sanden som hade hög kiselhalt och därmed fick en bländande vit färg. Tyvärr var det fortfarande risk för farliga maneter i vattnet vilket gjorde att man var tvungen att ha de görsnygga manetdräkterna på sig om man skulle bada. Väl på stranden blev det grillparty och det bjöds på diverse läckerheter. Mums! 
 
Den nya superhjälten, don Tomasso
 
Vilken man, vilken strand!
 
Tomas vågade sig ner utan dräkt på den grunda delen
 
Jag skippade badet för att sola. Har visst missat en rand under BHn
 
Stina och Tomas hoppar högt av glädje!
 
Tomas måste självklart stå på händer även här!
 
Undrar om jag är den första personen som står på bakhjulet på Whitehaven beach i rullstol?
 
Efter två härliga timmar på stranden gick vi åter ombord och skulle nu vidare på snorkling. Jag valde att avstå snorklingen eftersom de utlovade ett glasgolv på båten att se igenom. Snacka om snopet när de bara hade ett repigt litet fönster i den lilla tillhörande gummibåten. Ja, ja, väl där i så körde Zorro runt oss oss pratade om hur viktigt det var att “inte” röra korallerna då dessa förstörs. Han körde runt bland alla som snorklade och flera gånger var jag rädd att han skulle köra in med propellern i någon. Plötsligt kör han in med motorn i korallrevet! Tala om pinsamt! Jag drar dessutom ett sarkastiskt skämt om att han nu har förstört tusentals år av korall vilket han medvetet ignorerar totalt. Haha, tala om att jag var en jobbig turist vid det tillfället. 
 
Snorkling? Jajamen!
 
Innan snorklingen hände en annan riktigt cool sak. Vi såg fåglar som dök ner efter fisk och kaptenen och Asher tog då fram sina kastspö. Efter en kort stund drog de upp två gigantiska tonfiskar. Det var riktigt häftigt att se så stora fiskar bli fångade mitt framför ögonen. Inte direkt som att fånga en liten mört i en insjö hemma i Småland. 
 
Här ser ni dagens fångst!
 
På vägen hem hoppade jet-skis i våra vågor efter båten. Det var allt som allt en mycket vacker och lyckad dag. 
 

Kommentarer
Postat av: Daniel

Det blev några meter under vattnet. Det gäller att maxa.

Svar: Det viktigaste är att jag maxade mer än dig ;)
Tomas & Lena Nordquist

2013-04-13 @ 13:59:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0