Regn, regn och regn

Så var vi på väg mot den södra ön. Vi tog färjan mellan Wellington och Picton på eftermiddagen efter det fantastiska besöket i Weta Cave. Färden skulle ta 3,5 timmar och vi hade därför tid att blogga, äta, vila, läsa mail och planera (gratis wifi på båten). Jag har fått ansvaret att planera vår vistelse på Cook Island och därför söktes en hel del info bra och billiga ställen att bo på. 
Vi hade för logistikens skull skickat en del mediciner till våra bekanta i Nya Zealand. Här är de helt sjukt hårda i tullen med mediciner, och även om jag hade ett gammalt intyg från min läkare, så var jag tvungen att fixa ett nytt för att kunna få ut de läkemedel som tullen beslagtagit. Till min lycka så fick jag ett intyg snabbt skickat från min läkare i Sverige. Klumpen i magen som jag haft försvann. Ett problem mindre.. sköönt!
 
Här har ni en karta så ni kan följa oss lite lättare på vår vägen. Ni ser även vägen vi åkte färja mellan Wellington och Picton. Rakt väster ut om Picton ligger Nelson och nordväst om det ligger parken Abel Tasman och Golden Bay. Vi åkte mot Greymouth som ni ser på västkusten långt ner på kartan. Norr om Greymouth ligger Punakaki som jag skriver om i inlägget. Murchison ligger i korsningen mellan väg 6 och 65.
 
Vackert, men regnigt
 
Eftersom vi skulle komma fram till Picton relativt sent hittade jag ett mysigt hostel på nätet som heter Jugglers rest. Här skulle Jonathan Fryxelius passat in då ägaren både hade bollar att jonglera med och kunde leka med eld. Hostelet liknade mer ett mysigt hem och vi blev bjudna på te, nybakat bröd och hemlagad sylt. Mums! 
 
Utsikten från båten mellan Wellington och Picton
 
På båten ser ju vädret lovande ut, men ack så fel...
 
Vi hade inte planerat i detalj hur vi skulle åka och därmed  bestämde vi oss för att göra det nu. Efter att vi satt oss i köket så fanns det självklart massa andra roliga människor där som distraherade oss, och då särskilt Tomas som tillslut lämnade över hela ansvaret med planeringen till mig. Pust! 
Det var verkligen inte lätt att planera då det regnade i princip ÖVERALLT. Eftersom vi inte hade mer än 10 dagar på sydön var det inte så mycket att göra mer än att planera in en bra rutt vi borde åka och sedan be för bra väder. 
Tyvärr var Jugglers rest inte en bra plats för mig som är en riktigt frusen person. På natten blev det nämligen ruggigt kallt och jag frös så sjukt mycket tills jag gav upp vid ca klockan fyra för att krypa ner i Tomas trånga säng. Hur han alltid kan vara varm som en kamin är ett mysterium för mig. 
 
Vi begav oss till Nelson dagen efter för att se den vackra staden och handla in lite basala saker såsom tandkräm, deo m.m.. Här möttes vi av halvnakna ungdomar indränkta i olja som demonstrerade mot oljeborrning, lurades att köpa frusna bananer och blev tillslut själva dränkta i det hällande regnet.  
 
Det luktade som de hade dränkt in sig i riktig olja
 
Här ser ni hela tåget
 
Jag hade läst att de hade ett museum som hette WOW (the World of Wearable Art and Collectable Cars) med veteranbilar och kläder gjorda av diverse olika material. Tomas var inte särskilt intresserad men vi åkte dit för min skull och han satt utanför och surfade medan jag gick in. Här fanns det verkligen udda plagg och då särskilt klänningar (De är så svåra att förklara så jag visar bilder på dem i stället så förstår ni vad jag menar med “udda”). Sedan fanns det ju riktigt fina bilar som jag vet att pappa också skulle velat se. Det var huvudsakligen gamla amerikanare och jag var tyvärr inte nog kunnig för att njuta mer än av deras vackra yttre. Pappa skulle säkert ha kunnat mycket mera intressanta saker och jag saknade honom vid min sida (Du är bäst pappa, bara så du vet).
 
Rolig design
 
Nya telefon BHn, för alla tjejer som pratar mycket i telefon!
 
Inget man väljer att ha på sig om man där hemma och slappar direkt..
 
Du borde bära detta i stället för blåställ pappa i garaget ;)
 
Riktig gammal goding
 
Stilig entré
 
Vet ni  vilken film denna bilenmodellen är med i?
 
Rust in peace
 
Denna stod vid entrén
 
Vi åkte därefter vidare mot Abel Tasman National Park för att övernatta där och för att sedan kunna utforska den vackra parken och Golden Bay. Jag bokade dessutom skydive till dagen efter trots att det skulle bli regn enligt väderrapporten. Tyvärr hade meteorologerna rätt denna gång och det spöregnade även dagen efter. 
 
Åh, vi var så trötta på regnet och drömde oss bort till vårt X-box och hemmabio. Det var liksom perfekta dagar för att sitta hemma och mysa. Men i stället åkte vi vidare söderöver i hopp om att hitta finare väder. Vi trotsade vädret och åkte linbana i Murchison för att sedan ta oss vidare ner mot Punakaki för att titta på de s.k. Pancake rocks. Strax innan Punakaki begav vi oss ut i regnet för att gå en mysig liten väg i den otroligt vackra naturen som finns på västkusten. Man var ju bara tvungen att se någonting förutom det som syntes från bilen och vi var vi trötta på att sitta still. 
 
Linbanan gick för sakta i början, men i slutet gick det riktigt fort. Skönt att få ombyte från allt bilande.
 
Mysig stig
 
Otroligt vacker natur.
 
Väl framme vid Pancake Rocks var vädret mycket bättre och vi kunde utan att bli dyngsura beskåda detta naturfenomen som forskarna i nuläget inte kan förklara. Bergväggarna, som är gjorda av kalksten, har formats i ett speciellt mönster som jag antar att de tyckte liknade en gigantisk pannkakstårta när de utvalde namnet. Man skulle också kunna se s.k.  blåshål/ blow holes* här när det var högvatten (vilket det tyvärr inte var när vi var där). Vi bestämde oss i stället för att åka vidare neråt kusten ett par mil för att ta in på hostel, tvätta och göra oss redo för att åka neråt mot de coola glaciärerna Frans Josef och Fox Glacier.
 
Här ser ni de så kallade pancake rocks med sina mystiska fåror
 
Massa pannkakstårtor var det här
 
Vattnet var härligt blågrönt
 
Solnedgången på väg mot Greymouth
 
Solnedgången över havet, så underbart vackert efter allt regn
 
 Tack för att du läser våran blogg!
 
Glöm inte att skriva lite kommentarer så blir vi extra glada. 
 
Missa såklart inte nästa inlägg! Spännande saker väntar som vanligt ;)
 
 
*för er som inte vet vad ett blåshål är så är det när det kommer in vatten undifrån marken och sprutar upp liknande en gejser. 
 
Trackback
RSS 2.0